Geschiedenis Bodart

HANDELSBEURZEN

Walter Bodart verkocht oorspronkelijk alleen via de vakhandel in keukenapparatuur, maar dat commercieel proces verliep te traag. Daarom besloot Walter Bodart steeds vaker deel te nemen aan de na de oorlog sterk opkomende jaar- en handelsbeurzen. Dit bleek de succesformule: directe verkoop met demonstraties, vaak uitgevoerd door gewone huisvrouwen met commerciële ingesteldheid. Zo werd er in deze eerste periode veel succes geboekt met een nieuw soort steriliseerapparaat, dat rechtstreeks op de waterketel kon worden aangesloten. Het toestel kende nog succes tot eind de jaren 1970.

ELEKTRISCHE APPARATEN

In het begin van de jaren 1950 werden elektrische apparaten meer en meer ingeburgerd bij de bevolking. Daar waar bijvoorbeeld de blender werd aangedreven door waterdruk, komt nu de elektrische motor in de plaats. Na 1958 doet het Zwitserse keukenapparaat, bamix of Switzerland, zijn intrede op de markt en die zou stilaan de plaats innemen van de blender of bokaalmixer. In de jaren zestig brengt de firma Bodart voortdurend nieuwigheden zoals de frituurpan met koude zone en de contactgrill. Kortom, de wereld van de elektrische kook- en huishoudapparatuur veroverde de markt en de consument. Het succes van de firma Bodart steunde vooral op drie elementen: onmiddellijke levering, uitstekende en snelle naverkoopdienst, gekoppeld aan verzorgde en goed uitgebouwde demonstraties.

NIEUWE BENADERING DOOR DE NIEUWE GENERATIE

Na 1972 zet de echtgenote van Walter Bodart de zaak verder en in 1985 zullen de zonen en tweelingbroers Peter en Johan de bvba verder uitbouwen. In die periode wordt jaarlijks deelgenomen aan meer dan 50 beurzen over heel het land. Maar de tijden veranderen. Met de opkomst van de shoppingcenters en later ook het internet wordt de commerciële klemtoon verlegd van directe verkoop op beurzen naar de gespecialiseerde vakhandel. Ook is de firma al enkele jaren aanwezig met een permanente showroom in Trade Mart Brussels (W Dakar 119b), waar met een van de drie regiomanagers een afspraak kan worden gemaakt.

VANAF 2000: NADRUK OP DRIE MERKEN

Bij de start van het nieuwe millennium wordt bijzondere aandacht besteed aan de promotie van drie belangrijke merken. Invoer, verkoop en naverkoopdienst
gebeurt volledig in eigen beheer. Bamix of Switzerland: het veelzijdige duurzame keukenapparaat Dualit staat voor toasters, maar ontwikkelde ook andere apparaten zoals onder meer theeketels. JURA is de specialist van de volautomatische koffiemachines: van boon tot kop.

MEE MET DE TOEKOMST

De troeven van de directe verkoop, waarop het oorspronkelijk succes van de firma was gebaseerd, kan nu met de actuele media worden voortgezet via de internetverkoop. Er werd dan ook een performante webshop gestart met erkenning voor de bestaande dealers. Die webshop zal gebruiksvriendelijk zijn voor de consument/eindgebruiker die op het web zijn bestelling kan plaatsen en kiezen hoe en waar hij het product kan afhalen. Gebeurt dit bij een erkende dealer, wordt dit verkooppunt uiteraard financieel erkend. Voor alle vragen en productinfo blijven de erkende verdelers eindverantwoordelijk.

Na meer dan 70 jaar blijft Bodart een referentie voor kwaliteitsvolle producten en een uitstekende service.

*Naar een artikel uit Argus